Friday, May 06, 2011

BAHASA MELAYU: SUATU ENIGMA...

Dasar bahasa di negara Malaysia sangat tidak berjaya...Pihak yang memperjuangkan bahasa kebangsaan sentiasa bergelut untuk mempertahankannya...ironi sekali...dan kita (orang Melayu) masih lagi tidak terbuka mata akal dan fikirnya untuk meletakkan taraf bahasa Melayu pada tempat yang lebih wajar...soalnya, sampai bila?

5 comments:

ajahare said...

Jawapan yang pasti,INFINITI...

Rusdi Abd Rahman said...

Cikgu,
Salah satu aspek penting (daripada banyak aspek lain) dalam hal ini iaitu... masyarakatlah yang akan mengubahnya sama ada terus begini atau mungkin ke arah yang lebih positif namun masyarakat tanpa 'dibimbing' keras oleh pihak atasan tidak akan dapat megubah apa-apapun nanti...?

Azhar Salleh said...

ajahare,
Ya, infiniti, suatu keadaan yang tidak akan wujud akhirnya...sesuatu perlu dilakukan.

RAR,
Ya, gua sangat bersetuju...pihak atasan perlu membimbing masyarakat, dan seharusnya masyarakat pun perlu 'mengajar' pihak atasan yang lebih sayangkan kedudukan mereka...masyarakat perlu menganjak paradigma ttg fobia soal2 bahasa ini...

Anonymous said...

Salam bro,
Kita ni nikmat NASIB BAIK tetap ada sampai bila-bila. kalau kemalangan.nasib baik patah, kalau mati..nasib baik mati. kalau cacat, nasib baik sempat hidup lagi. Kalau papan tanda yg bro tuunjuk tu..nasib baik ada satu perkataan Melayu..tah apa nasib Tuhan bagi ilham. Bgitulah bro..hinanya bahasa Melayu kita ni. NASIB BAIK masih ada saki baki.

Adioss..

Anonymous said...

Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other websites?
I have a blog centered on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information.
I know my readers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.


My site best cellulite treatment