Thursday, November 27, 2008

MOTIVASI: KATA-KATA PUJANGGA

DI BAWAH IALAH PETIKAN KATA-KATA YANG MENARIK UTK DIKONGSI...SEMOGA KITA BEROLEH MANFAAT. PETIKAN INI SAYA PEROLEH DAN KUMPULKAN DARIPADA SEBUAH BUKU TULISAN RAZZI AR-MANSUR, SEORANG PENULIS BUKU MOTIVASI YANG BAIK.
1 Boleh dikatakan bahawa semua orang tahu ramuan yang perlu untuk kejayaan. Hanya satu masalahnya, iaitu mereka tidak bersedia untuk membayar harganya. (Rich Port)
2 Cara manusia bertindak bergantung pada sikapnya. Cara dia bersikap bergantung pada kesimpulannya. Cara dia mengambil kesimpulan bergantung pada cara dia berfikir. Dan cara dia berfikir bergantung pada pengetahuan dan pengalamannya. (Anonim)
3 Insan yang tidak takut itu berjaya dalam apa-apa saja yang dia lakukan. (Napoleon Hill)
4 Manusia itu adalah banduan kepada segala perkara yang tidak dimilikinya. (Anwar Sadat)
5 Apa sahaja yang anda beri akan datang semula kepada anda. (Estee Lauder)
6 Wang itu seperti baja. Anad perlu taburkan ia di merata tempat. Jika tidak ia akan berbau busuk. (Jean Paul Getty)
7 Saya pernah kaya. Saya pernah miskin. Percayalah, kaya itu lebih baik. (Sophie Tucker)
8 Setiap orang cemerlang dalam sesuatu yang mana orang lain gagal. (Publilius Syrus)
9 Pilihlah kerja yang anda suka, dan anda tidak perlu bekerja walaupun sehari dalam hidup anda. (Confucius)
10 Manusia biasanya hanya mengambil kira keperluan mereka, tidak kebolehan mereka. (Napoleon Bonaparte)
11 Dengki terhadap kejayaan orang lain hanya akan merugikan anda. Jangan terlalu fokus kepada orang lain, fokus kepada diri anda.
12 Luangkan masa untuk bekerja, ia adalah hadiah kejayaan. Luangkan masa untuk bercinta, ia hidup yang suci. Luangkan masa untuk bermain, ia rahsia awet muda. Luangkan masa untuk membaca, ia asas pengetahuan. Luangkan masa untuk membantu kawan, ia sumber kegembiraan. Luangkan masa untuk impian, ia menghidupkan harapan. Luangkan masa untuk ketawa, ia rempah kehidupan. Luangkan masa untuk iman, ia jalan ketakwaan. Luangkan masa untuk solat, ia menghampirkan dirimu kepada Tuhan dan membersihkan debu bumi dari matamu. (Anonim)
13 Jangan lupa bahawa tenaga yang paling kuat di atas bumi ini ialah kasih sayang. (Nelson Rockefeller)
14 Satu impian lebih baik daripada seribu mimpi. Satu kesedaran lebih baik dari seribu impian. Satu tindakan lebih baik dari seribu kesedaran. Satu matlamat lebih baik dari seribu tindakan. Satu keikhlasan lebih baik dari seribu matlamat.
15 Sebilangan besar idea-idea yang hebat memancar kisah pada perkara-perkara yang mudah, hinggakan setiap orang hairan mengapa tidak seorang pun pernah melakukannya sebelum ini. (Estee Lauder)
16 Imaginasi lebih penting daripada ilmu pengetahuan. (Einstein)
17 Jangan hiraukan apa yang orang lain lakukan. Buatlah lebih baik daripada apa yang anda lakukan, kalahkan rekod anda dari hari ke hari, anda adalah seorang yang berjaya. (William J. H. Boetcker)
18 Jika kita mahu mencapai kecemerlangan kita mesti mencari peluang dalam setiap kerumitan, bukan mencari kerumitan dalam setiap peluang. (Walter E. Cole)
19 Minda yang agung mempunyai tujuan, minda lainnya hanya mempunyai hasrat. (Washington Irving)
20 Insan yang perlukan banyak daripada dirinya dan sedikit sekali daripada orang lain akan menjadi seorang yang teguh keadaan dirinya. (Confucius)
21 Hanya halangan mental sajalah yang membantutkan usaha ke arah kejayaan. (Clarence Blasier)
22 Melencong seinci, rugi seribu tahun. (Bidalan Cina)
23 Mengetahui apakah matlamat anda dan ingin mencapainya, tidak akan membawa anda hampir kepadanya. Tindakan yang mampu berbuat demikian. (George Eld)
24 Dengan usaha, api mampu terbit dari batu. (Bidalan Denmark)
25 Kegagalan bukan bererti jatuh, ia bererti tetap di situ bila anda sudah jatuh. (Anonim)
26 Jika anda tidak memecahkan kulitnya, anda tidak akan dapat memakan kacangnya. (Bidalan Rusia)
27 Manusia patut menjadi tuan kepada jam dan harinya, bukan sebagai hamba sahaya. (William Frederick Book)
28 Ke mana digunakan kekayaan (untuk kebaikan) adalah lebih baik daripada memilikinya. (Fernando de Rojas)
29 Keinginan untuk bekerja adalah terlalu jarang dijumpai hinggakan ia patut digalakkan di mana sahaja ia dijumpai. (Abraham Lincoln)
30 Berfikir adalah kerja yang paling sukar, dan mungkin sebab mengapa sedikit sekali manusia yang melibatkan diri dengannya. (Henry Ford)
31 Tiga rahsia mencari banyak wang; berjimat cermat, mengurangkan perbelanjaan, dan menambahkan pendapatan.
32 Tidak ada yang lebih buruk dan lebih berbahaya dalam hidup ini selain rasa takut untuk melakukan sesuatu yang positif. (Nehru)
33 Wang tidak pernah melahirkan idea, tetapi idealah yang melahirkan wang. (William J. Cameron)
34 Waktu sangat berharga, maka janganlah engkau habiskan kecuali untuk sesuatu yang berharga.
35 Jika anda tidak sanggup berkorban apa yang anda telah ada, tipislah harapan untuk anda memperoleh apa yang anda belum ada.
36 Dengan wang, anda hanya boleh membeli tilam yang empuk, bukan nyenyak tidur. Anda hanya boleh membei bku, bukan kebijaksanaan. Anda hanya boleh membeli makanan, bukan kepuasan selera. Anda hanya boleh membeli ubat, bukan kesihatan. Anda hanya boleh membeli rumah, bukan kekeluargaan. Anda hanya boleh tubuh badan, bukan cinta. Anda hanya boleh membeli perhiasan, bukan kecantikan. Anda hanya boleh membeli pangkat, bukan kehormatan. Anda hanya boleh hiburan, bukan kegembiraan. Anda hanya boleh membeli harta, bukan kebahagiaan. Anda hanya boleh populariti, bukan kaliber. Anda hanya boleh kekuasaaan, bukan kebenaran. Anda hanya boleh membeli agama, bukan keimanan. (Anonim)

No comments: