Monday, June 15, 2009

KEWANGAN: SEPULUH SEBAB MENGAPA KEWANGAN KITA KUCAR-KACIR

Saya perturunkan 10 sebab mengapa kewangan kita kucar-kacir, yang saya kutip secara terus daripada buku Jutawan dari Planet Jupiter (Azizi Ali).

1. Kita tidak diajar

2. Mengharapkan orang lain

3. Bergantung pada nasihat yang tidak sesuai

4. Nasihat yang salah

5. Tamak haloba
6. Pengetahuan yang cetek

7. Tidak sedar akan pentingnya pengurusan kewangan peribadi

8. Enggan belajar

9. Tiada matlamat kewangan yang jelas

10. Ikut orang ramai




Catatan: Insya-Allah, saya akan mengulas 10 sebab ini berdasarkan perspektif dan horizon pemikiran saya, dari masa ke masa. Mudah-mudahan, akan dapat dijadikan pedoman dan iktibar untuk saya dan rakan-rakan sekalian.

3 comments:

Wahyu Budiwa Rendra said...

kanda azhar yang dihormati,
saya tunggu...

Rusdi Abd Rahman said...

Sifuku Azhar,
Saya juga menunggu... tapi apa yang saya tunggu? mungkin tunggu jeruk buah pala dari Pulau Pinang... Hehehe...

Azhar Salleh said...

Salam DINDA WAHYU,
Insya-Allah, mudah-mudahan Allah memberikan kelapangan waktu dan fikiran kepada saya untuk terus mencatat sesuatu yang bermanfaat untuk kita bersama...Terus layan!

Salam RAR,
Jikalau menunggu jeruk pala Penang, nampaknya kena tunggu bila gua balik ke kampung sekali lagi. Bukannya apa, gua tak sempat nak ke Chowrasta nak beli untuk kawan-kawan. Cuti empat hari kat kampung, macam-macam aktiviti gua, antaranya;
1. pekena mi udang galah kat Pengkalan Tambang (dah masuk Jalan2 Cari Makan TV3)
2. pekena nasi kandar Public Bank (dia punya kari ayam kampung, meleleh bro!)
3. Ketua rombongan merisik untuk adik-beradik gua (hari ini dalam sejarah!)
4. Buat sedikit kenduri arwah untuk bapa mentua
5. Buat majlis hari jadi anak dan isteri
6. Uruskan rumah sewa
7. Karaoke bersama keluarga gua
8. dan sebagainya...
Kalau nak cerita, tak tidoq gua malam nih! Apa-apapun, gua akan dapatkan jeruk puah pala itu untuk bro, nanti! Untuk kali ini, sori la bro! Untuk tidak menghampakan, gua perturunkan sebuah puisi khas untuk lu, bro RAR, tajuknya Jeruk Pala yang Puitis!

Jeruk pala yang puitis
tak sempat kubeli
kerana banyak aktiviti
nak buat kenduri
majlis hari jadi
ntah apa-apa lagi...

Jeruk pala yang puitis
akan kubeli nanti
tunggulah bila cuti
sekolah tutup bulan 12 nanti
akan kuhadiahi
kepadamu, Encik Rusdi!