Tuesday, February 17, 2009

KEWANGAN: TEMU BUAL DENGAN IRFAN KHAIRI (JUTAWAN INTERNET)

PELUANG PERNIAGAAN MELALUI INTERNET

Bilakah IK berjinak-jinak dalam perniagaan ini, dan mengapakah ia menjadi pilihan IK?

Ok, perniagaan Internet saya telah mulakan pada tahun 1999. Ketika itu saya masih belajar lagi di universiti iaitu Staffordshire University,United Kingdom. Saya mengambil jurusan Multimedia ketika itu dan ketika belajar saya banyak surf Internet, baca-baca tentang kejayaan usahawan-usahawan Internet jadi dekat situ
saya mula menceburkan diri dalam perniagaan Internet. Mengapa jadi pilihan, sebab ia adalah bidang yang saya belajar, Multimedia. Dari sekolah lagi saya minat dalam bidang rekacipta. Kemudian di ITM, saya mengambil jurusan advertising/pengiklanan. Kemudian saya melanjutkan pelajaran ke United Kingdom dalam bidang Multimedia, semuanya berkaitan dengan kreativiti, komputer dan rekacipta, jadi Internet memang menjadi pilihan saya. Juga, semasa muda dulu saya minat dengan perniagaan. Jadi memang dari sekolah lagi, saya nak jadi usahawan dan saya tahu 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Jadi apabila di universiti saya
belajar mengenai perniagaan Internet, ia seperti gabungan PERNIAGAAN dan minat saya, bidang MULTIMEDIA.

Saya difahamkan IK memperolehi RM1 juta pada umur 25 tahun. Bagaimana IK memotivasikan diri untuk mencapai matlamat tersebut?

Pada umur 25 tahun, Alhamdullilah, saya memperoleh RM1 juta melalui perniagaan Internet saya, tetapi apa yang saya nak tekankan adalah matlamat saya nak jadi jutawan saya sudah mula pada umur 18 tahun iaitu sejurus selepas tingkatan 5.
Selepas SPM, saya sudah setkan matlamat, saya ingin menjadi jutawan sebelum umur 30 tahun. Jadi, saya rasa kejayaan saya dalam perniagaan Internet bukanlah ’overnight’ tetapi usaha sejak saya berumur 18 tahun lagi. Sejak umur 18 tahun, saya banyak membaca buku-buku motivasi, menghadiri ceramah, mendengar kaset motivasi. Pertama sekali untuk mencapai tahap jutawan pada saya adalah
kita perlu memotivasikan diri kita dahulu. Jadi usaha saya dari umur 18 hingga 21 adalah melengkapkan diri dari segi ketahanan motivasi kita. Berumur 22 tahun baru saya mula serius dengan perniagaan Internet, sebelum itu saya hanya belajar-belajar sahaja. Selepas kita tahu cara nak memotivasikan diri kita dari situ ia menjadi semakin mudah, Alhamdulillah, dari umur 22 tahun hingga 25 tahun, saya berjaya memperolehi RM1 juta tersebut.


Siapakah yang mengajar IK tentang selok-belok perniagaan Internet ini?

Pada asalnya, perniagaan Internet ini saya tidak mempunyai guru, tetapi saya banyak membaca. Membaca bagaimana nak memulakan perniagaan di Internet. Tetapi perniagaan di Internet ini tidak mempunyai banyak buku. Sebab itu, saya sendiri menulis buku Rahsia Jutawan-Jutawan Internet Terbongkar, boleh didapati di kedai-kedai buku sebagai usaha untuk mempertengahkan perniagaan Internet. Kalau tak,
memang kita kena belajar dari Internet bagaimana untuk memulakan perniagaan di Internet. Selepas tamat pengajian di United Kingdom saya bekerja dengan sebuah syarikat, Netmedia Ltd. Di situ saya bekerja sebagai konsultant dan bos saya pun telah menjalankan perniagaan Internet pada ketika itu. Di situ, bos saya juga ada mengajar saya tentang perniagaan Internet. Selain itu juga, saya banyak menghadiri kursus-kursus Internet untuk melengkapkan diri tentang perniagaan Internet. Memang ilmu amat penting untuk mencapai apa jua kejayaan.


Sekiranya saya ingin memulakan perniagaan Internet, di manakah patut saya mula?

Untuk memudahkan penjelasan, perniagaan Internet ini terbahagi kepada 4. Bahagian pertama kena ada produk dan perkhidmatan. Kedua kita kena ada laman web. Ketiga kita kena ada kebolehan menerima bayaran daripada pelanggan kita. Dan keempat adalah promosi. Saya rumuskan, pertama anda kena ada produk contohnya buku atau barang kecantikan. Bila dah ada produk, akan ke langkah kedua. Langkah kedua, anda perlu ada laman web untuk paparkan produk anda. Tak semestinya anda membina sendiri laman web tersebut. Anda juga boleh mengupah seseorang untuk binakan untuk anda. Langkah ketiga adalah kebolehan menerima bayaran. Contohnya apabila seseorang ingin membeli daripada laman web anda, pelanggan boleh menggunakan kad kredit dan bayaran boleh disalurkan ke bank anda. Kebolehan ini dipanggil sebagai ’merchant account’. ’Merchant account’ bertindak seperti orang tengah yang menerima bayaran dalam bentuk kad kredit bagi pihak anda dan menyalurkan kepada bank. Ia seperti pelanggan anda bayar kepada anda tetapi melalui ’merchant account’ terlebih dahulu. Jadi nombor satu kita kena ada produk,nombor dua laman web untuk menjual, ketiga kebolehan menerima bayaran. Apa yang saya sebutkan tadi ’merchant account’ menerima bayaran dari segi kad kredit. Kalau tidak ada ’merchant account’ masih boleh menjalankan perniagaan Internet iaitu pelanggan boleh bank-in straight ke akaun anda. Sekarang banyak perbankan online yang ditawarkan seperti maybank2u, cimb clicks dan sebagainya. Jadi pelanggan hanya perlu transfer wang ke akaun anda, dan anda boleh hantarkan produk. Selain itu, mereka juga boleh membuat bayaran melalui check, wang pos dan banyak lagi. Dan yang keempat adalah promosi. Promosi ini adalah amat
penting kerana promosi ini adalah kita perlu dedahkan kepada orang ramai. Sebab kalau kita tak dedahkan kepada orang ramai, orang pun tak tahu laman web kita di mana. Contohnya laman web saya www.rahsiaInternet.com dan ww.irfankhairi.com
orang tak akan tahu kalau saya tak hebahkan. Jadi kena hebahkan, iaitu langkah keempat promosi. Cara nak hebahkan ada banyak cara. Kalau tak silap saya, nanti ada soalan cara nak promosi laman web. Itu saya akan jawab nanti.

Bolehkah saya sebagai seorang pelajar memulakan perniagaan Internet ketika masih menuntut?

Kalau dulu-dulu saya cakap baik fokus dalam belajar. Tapi sekarang tak bolehlah sebab saya juga mula pada peringkat universiti. Jadi nasihat saya ialah, boleh kita mulakan sebab perniagaan Internet ini kita boleh buat secara part-time. Jadi, pelajar juga boleh mulakan perniagaan Internet seperti saya, cuma saya nak tekankan jangan abaikan pendidikan. Pendidikan amat-amat penting.

Untuk perniagaan Internet, perlukah kita mempunyai produk kita sendiri?

Sebenarnya tidak, perniagaan Internet anda tidak perlu ada produk sendiri. Anda boleh beli katakan buku dari penerbit kemudian jual semula di Internet. Ataupun anda boleh beli barang dari pemborong dan kemudian jual balik di Internet, tak
semestinya produk itu, produk milik anda, anda yang buat sendiri atau cipta sendiri.
Contoh katakan di Nilai, Negeri Sembilan ada banyak pasar borong dan tiba-tiba kita ternampak ukiran ayat Al-Quran. Anda boleh beli ukiran tersebut pada harga yang ditetapkan ataupun borong dengan banyak dan kemudian jual semula di Internet di
laman web. Dan untuk jawab soalan tadi, tak semestinya kita sendiri buat ukiran itu baru jual. Kita boleh jadi seperti orang tengah, kemudian kita jual pada pihak lain.

Adakah sebagai suri rumah, kita boleh meniagakan perniagaan di Internet?

Perniagaan adalah amat-amat sesuai bagi golongan suri rumah terutamanya bagi mereka yang nak bekerja di rumah contohnya SOHO, small office, home office.
Sebab dengan kemudahan Internet, memang mudah ada Streamyx, Digi, Celcom, Maxis dan jalur lebar yang memudahkan kita melayari Internet. Mesin faks dan telefon juga murah sekarang. Scanner, printer dan semua peralatan ini murah
sekarang. Dan kita boleh mula home office kurang dari RM500. Jadi sebagai seorang suri rumah, oleh kerana perniagaan Internet kita bebas buat pada bila-bila waktu memang ianya amat sesuai.Malam atau pagi kita boleh jalankan perniagaan Internet.

Berapakah kos untuk memulakan perniagaan Internet ini?

Untuk perniagaan Internet, kita lihat dari kos pengendalian. Tadi yang saya sebut RM500 adalah kos membeli peralatan contohnya akses Internet dan sebagainya. Tetapi mungkin saya tak masukkan kos komputer kerana saya assume semua ada komputer sekarang ini. Untuk perniagaan Internet kita kena bayar sewa bulanan sama seperti kalau kita ada perniagaan bukan Internet, kita kena ada sewa bulanan untuk sewakan kedai kita. Katakanlah di luar sewa sebuah kedai RM1000 setiap bulan untuk menjalankan perniagaan kita. Perniagaan Internet berbeza sikit, tetapi yang sama ialah kita masih lagi mempunyai sewa. Sewa dalam bentuk web hosting maknanya kita kena ada tapak di Internet dan sewa di Internet. Cuma yang menarik adalah untuk menyewa tapak di Internet atau web hosting ini kosnya hanya RM10 - RM15 setiap bulan. Itu sudah cukup untuk menjalankan perniagaan Internet.
So dari segi kos, sebulan RM10 - RM15 sudah cukup untuk menjalankan perniagaan Internet cuma mungkin sebagai tambahan mungkin kita mahu laman web kita lebih canggih,seperti boleh menerima bayaran jadi mungkin di situ memerlukan tambahan bayaran. Kemudian mungkin memerlukan perkhidmatan seperti email, autoresponder ada sedikit lagi kos. Tetapi rata-rata, kos boleh katakan kurang RM300 setahun. Kalau anda tengok laman web saya www.rahsiaInternet.com atau
www.irfankhairi.com , kosnya hanya RM200 - RM300 setahun dan walaupun kos yang rendah, kita boleh mendapat pelanggan satu Malaysia yang sekarang ini 14 juta pengguna Internet Malaysia ataupun kalau laman web kita Inggeris kita boleh mendapat pelanggan satu dunia iaitu 1. 2 billion pengguna Internet di dunia.
Jadi kalau kita bezakan harga, memang amat rendah, kurang dari RM300 setahun kita dapat mencapai berjuta-juta pengguna Internet ini.


Apakah perbezaan perniagaan Internet dengan pelaburan Internet?

Bagi perniagaan Internet, kita ada produk atau perkhidmatan dan kita niagakan produk dan perkhidmatan tersebut. Jika ada pertukaran wang, kita balas balik dengan pertukaran produk atau perkhidmatan kita. Jadi itu adalah perniagaan Internet. Ia adalah lebih kurang sahaja seperti kedai-kedai di luar sana, kedai runcit,
kedai baju dan sebagainya. Pelaburan Internet pula tiada produk atau perkhidmatan bertukar tangan. Hanya orang yang laburkan wang dan kemudian tunggu
pulangan wang itu datang. Cuma ramai yang keliru, bukan semua pelaburan Internet itu haram, jika untuk meyakinkan yang mana betul, anda perlu ke institusi kewangan yang dikenali seperti CIMB, Public Bank, Maybank dan sebagainya. Mereka juga berkebolehan membuat pelaburan melalui Internet. Sebenarnya apa yang menjadi isu dulu adalah kerana terdapat syarikat-syarikat daripada luar yang tidak tahu latar belakangnya menjalankan pelaburan Internet dan membuatkan beribu-ribu orang tertipu. Jadi jauhkan dari pelaburan Internet yang sebegitu.
Tapi saya galakan buat pelaburan Internet melalui institusi-institusi kewangan yang disahkan.


Apa yang dapat kita lihat, terlalu banyak persaingan dalam perniagaan Internet ini. Apa pandangan IK?

Persaingan dalam perniagaan Internet memang tinggi, tapi kalau kita tengok dalam perniagaan bukan Internet, persaingan tetap juga tinggi, sama juga seperti MLM, insurans, hartanah, takaful dan lain lain. Dalam apa saja perniagaan, persaingan memang tinggi. Apa yang bezakan Internet adalah ia satu perniagaan tanpa batas kerana boleh mencapai satu dunia. Bila mencapai satu dunia, persaingan juga satu dunia. Bila pencapaian kita amat besar seperti ini, kalau nak dibandingkan dengan 1. 3 billion pengguna, akan membuatkan pesaing-pesaing amatlah rendah. Bahkan sekarang, permintaan produk adalah lebih tinggi daripada pengeluaran yang dibuat jadi sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk memulakan perniagaan Internet kerana walau pesaing ramai tetapi looking at the bigger picture pengguna Internet adalah terlalu ramai.

Apakah tahap kepercayaan rakyat Malaysia terhadap perniagaan Internet ini?

Secara jujurnya kepercayaan rakyat Malaysia agak kurang tapi bukan sangat kurang kalau dibandingkan pada mula saya mulakan perniagaan Internet di Malaysia iaitu waktu saya keluarkan buku pertama saya Rahsia Jutawan Internet Terbongkar pada tiga tahun lepas. Ketika itu, kepercayaan adalah agak kurang kerana perniagaan
Internet agak baru di Malaysia tetapi selepas tiga tahun, sekarang ini makin ramai percaya dan membuatkan rasa mudah untuk menjual dan membeli. Dan lebih-lebih lagi dengan ada perkhidmatan seperti online banking, pembayaran saman online, banyak perkhidmatan online yang ditawarkan oleh kerajaan dan pihak-pihak swasta. Jadi kepercayaan semakin meningkat dan saya percaya akan terus meningkat tahun depan, 2, 3 tahun lagi jauh lebih ramai lagi. Kalau di Malaysia masih baru lagi penerimaan Internet, jika semasa saya belajar di United Kingdom, kalau saya ingin membeli barang-barang makanan seperti beras, buah-buahan dan sebagainya, saya hanya buka komputer dan masuk URL kedai yang berhampiran dan kemudian 2, 3 jam selepas itu, ada orang yang akan menghantar barang-barang tersebut di rumah saya. Boleh dikatakan di Barat sudah lama menerima Internet ini sebagai satu gaya hidup oleh kerana perniagaan Internet sudah mula kira-kira 15 tahun dahulu. Tetapi di sini masih lagi baru dan masyarakat masih mengambil masa untuk menerima.
Tetapi sekarang, Alhamdulillah sekarang saya tengok orang sudah mula membeli dari Internet jadi boleh kata kepercayaan semakin meningkat.

Saya tidak mempunyai produk sendiri untuk dijual di Internet, bagaimana perniagaan Internet dapat membantu saya?

Kalau kita tidak ada produk sendiri, kita boleh menjadi seperti orang tengah, tak semestinya produk yang kita jual itu produk sendiri, contohnya kita boleh beli buku dari penerbit. Katakan satu buku itu RM40, tetapi jika kita beli dari penerbit terus mungkin dalam RM20 sebuah. Dari dari situ kita dah dpt margin untung dah dan kita boleh jual kembali buku itu di Internet pada harga RM40, keuntungan satu RM20.

Apakah produk yang terbaik untuk dijual di Internet?

Produk yang boleh dikatakan produk terbaik untuk dijual saya boleh kata produk-produk informasi. Daripada penyelidikan yang dilakukan, kebanyakan pengguna Internet menggunakan Internet mencari informasi. Sekarang pun kita panggil zaman informasi kan, jadi informasi adalah paling banyak orang mencari di Internet. Jadi dari situ kita boleh tahu produk yang terbaik dijual di Internet adalah produk
informasi. Tetapi tidak bermakna kita tidak boleh menjual produk lain, tetapi
itu boleh dikatakan produk terhangat di Internet. Jadi yang terhangat di pasaran adalah seperti buku, cd motivasi, manual dan sebagainya. Produk-produk informasi adalah produk yang terhangat di pasaran pada zaman ini


Bagaimanakah perniagaan Internet dapat membantu perniagaan insurans?

Perkhidmatan juga boleh dijual di Internet seperti ejen insurans, ejen hartanah dan juga ejen kewangan. Semua ini perkhidmatan tetapi perkhidmatan ini adalah produk anda. Jadi jika ejen insurans, bayangkan anda ejen insurans, berapa pelanggan anda dapat berjumpa sehari? Mungkin jumpa 3 atau 4 prospek sehari. Tetapi bayangkan anda ada laman web. Anda akan target satu Malaysia iaitu 14 juta pengguna Malaysia. Bayangkan beratus orang boleh masuk ke web anda dalam sehari dan mendapat maklumat daripada anda. Kos anda pula hanya RM10 atau RM15 sehari, berbanding sehari anda boleh mencapai lebih ramai prospek jadi walaupun anda tidak ada produk, karier anda dalam bidang perkhidmatan seperti ejen insurans, penasihat kewangan, motivator, anda perlu mempunyai laman web. Bila anda ada laman web, anda akan mencapai lebih ramai pelanggan. Jika dilihat semasa saya belajar dahulu di di luar negara, semua ajen hartanah mempunyai laman web mereka sendiri. Jika anda search di Google berkenaan ajen hartanah di USA atau UK, anda akan dapati beribu-ribu ajen hartanah di sana telah mempunyai laman web mereka sendiri.
Tapi kita di sini masih tak nampak keberkesanan itu jadi walaupun kita ada perkhidmatan ejen hartanah, ejen insurans jika kita ada laman web, kita boleh capai lagi ramai pelanggan


Adakah semua jenis produk boleh dijual di Internet?

Produk yang besar, berat, mudah pecah tidak boleh dijual di Internet. Produk yang cepat busuk contohnya makanan sukar dijual dalam Internet. Tetapi jangan lupa ada juga produk-produk di mana pelanggan perlu sentuh, perlu hidu, perlu pakai baru orang akan beli. Contoh katakan kasut, kasut walaupun tidak besar dan boleh dihantar dan boleh diniagakan dalam Internet tetapi boleh dikatakan kurang
efektif kerana bila kasut orang selalunya nak cuba. Katakan walaupun saiz sudah tahu, tetapi mereka masih nak cuba untuk tahu selesa atau tidak kasut tersebut.
Jadi contoh-contoh produk yang kita perlu cuba dahulu sebelum membeli sukar sedikit untuk dijual di Internet. Bukan tak boleh tetapi kurang efektif. Lagi satu ialah baju, kadang-kadang kita perlu tengok dahulu materialnya, perlu tahu muat atau tak

Katakan saya tidak mahir dalam bidang IT, bagaimana saya nak memulakan perniagaan Internet ini?

Saya kenal ramai orang yang tidak mempunyai latar belakang IT yang boleh memulakan perniagaan Internet dengan sempurna. Sebabnya, anda tidak perlu pengetahuan IT yang mendalam untuk menjalankan perniagaan Internet. Bagi saya cukup jika anda tahu menggunakan Microsoft Word atau anda selalu check email, anda tahu sedikit tentang online banking. Perkara-perkara asas seperti itu sudah cukup untuk anda mulakan perniagaan di Internet. Ramai yang takut, tidak tahu membina laman web. Tak tahu membina laman web tidak mengapa kerana kita boleh mengupah orang membina laman web untuk kita. Tak semestinya kita bina sendiri. Sama juga jika kita hendak jual burger, tak semestinya kita bina gerai burger itu, kita beli gerai burger yang dah siap atau kita upah orang membina gerai burger sama juga macam Internet, benda yang kita tidak tahu dalam bidang IT contohnya membina
laman web, kita upah sahaja kepada orang lain.


Bagaimanakah hendak mempromosikan perniagaan Internet kita supaya dapat menarik pelanggan?

Salah satu cara kita boleh membuat promosi adalah dengan pertukaran link. Di mana kita mencari usahawan yang menjual produk similar dengan kita, bukan serupa tapi similar ataupun dari industri yang sama dan kita bertukar link. Contoh saya nak jual batik online, dan ada seorang lagi menjual kain tenun online. Jadi kita bertukar link, di laman web saya, saya mempromosikan laman web dia iaitu kain tenun, dan di laman web dia, dia mempromosikan kain batik saya. Jadi itulah antara cara-cara promosi di mana pelawat-pelawat dia yang nak beli kain tenun ternampak iklan kain batik. Jadi dia akan datang ke laman web kita dan beli daripada kita. Sama juga kita
mempromosikan kain tenun, jadi pelawat laman web kita akan berkunjung ke laman web kain tenun.


Apakah kebaikan perniagaan Internet?

Kos permulaannya yang rendah! Contohnya jika kita membuat perniagaan offline, kita sudah tentu perlu membayar sewa bulanan kedai RM1000. Tetapi jika perniagaan Internet, anda hanya perlu membayar sewa RM10-RM15 sahaja sebulan. Kos bulanan yang amat rendah. Ini adalah kerana kita berniaga dari rumah.
Kebaikan yang kedua adalah pencapaian pelanggan Internet adalah satu dunia. Jika kita melakukan perniagaan offline. Kedai kita mungkin mampu mencapai pelanggan di sekitar itu sahaja. Tetapi jika Internet, kita dapat target 1 Malaysia iaitu 14 juta
pengguna Internet. Kita juga boleh target pasaran dunia iaitu 1. 2 billion pengguna Internet dan semua ini pada kos yang rendah. Satu lagi kebaikan adalah oleh kerana perniagaan Internet boleh dijalankan di rumah, jadi kita dapat menentukan masa bekerja selain daripada elak dari traffic jam jika bekerja di luar


Apakah peluang kita sebagai rakyat Malaysia membuat perniagaan Internet ke seluruh dunia?

Oleh kerana Malaysia adalah lokasi yang strategik, maka terdapat peluang adalah baik dan lebih-lebih lagi, pengguna Internet yang paling ramai adalah terletak di Asia. Kajian juga menunjukkan dalam 5 pengguna Internet, 3 adalah daripada Asia. Jadi, oleh kerana Malaysia terletak di tengah-tengah Asia,jadi kos penghantaran adalah amat rendah berbanding dengan usahawanusahawan di Amerika Syarikat katakan, ataupun di Eropah

Bagaimana meningkatkan jenama perniagaan Internet kita?

Pertama sekali memasuki pemikiran pengguna! Jangan fikir ia adalah sukar untuk menjadi yang pertama di pasaran. Di Malaysia contohnya banyak lagi ruang-ruang perniagaan yang kosong. Contohnya anda menjual baju renang untuk muslimah, anda sudah tentu menjadi yang pertama. Pelbagai perniagaan Internet, yang anda boleh mulakan sekarang, tanpa pesaing. Coca-cola contohnya kita tahu menjadi yang pertama sebagai minuman berkarbonat, oleh sebab itu ia menjadi pilihan ramai. Jadi ianya adalah amat penting untuk menjadi yang pertama di pasaran supaya kita dapat membina jenama yang kukuh dalam minda pelanggan kita.

Perlukah kita mempunyai logo untuk perniagaan Internet kita?

Anda memang perlu mempunyai logo untuk perniagaan Internet kita. ”A picture paints a thousand words” adalah kata yang bermaksud imej memberi bermacam-macam tanggapan dan mencerminkan berbagai-bagai keunikan produk kita. Logo juga adalah sebahagian daripada membina jenama. Logo juga merupakan first contact antara pelanggan anda dan laman web anda dan membuatkan mereka juga lebih mudah mengenali anda.

Bagaimana logo yang terbaik?

Boleh dikatakan logo yang memanjang sedikit, atau bukan seperti segitiga, kerana segitiga dikatakan mempunyai banyak kelemahan dari segi visual. Warna yang dipilih juga perlu warna yang kuat seperti merah, biru, hijau antara warna-warna yang kuat.
Logo ini juga perlu ada logo dan teks ataupun teks sahaja sudah cukup. Terbaik adalah teks sahaja. Contohnya Dell dan Microsoft, hanya teks, tetapi oleh kerana keunikan dalam rekaan teks tersebut, orang ramai mudah ingat.

Apakah cara untuk memberi keyakinan orang ramai untuk membeli produk kita?

Caranya adalah tunjukkan kepakaran anda. Sebaiknya jika memulakan perniagaan Internet, mulakan perniagaan yang anda minat. Sebagai contoh, jika anda minat menjahit, maka perniagaan Internet anda juga adalah berkaitan dengan jahitan.
Kalau anda minat sukan bola sepak, anda boleh meniagakan yang berkaitan dengan bola sepak contohnya jersi bola sepak dan peralatan permainannya. Jika anda membuat perniagaan tentang apa yang anda minat, anda boleh menceritakan lebih banyak tentang perniagaan anda. Katakan perkhidmatan, dan anda adalah seorang agen hartanah, buat satu laman web dan cerita tentang hartanah, di mana kawasan hartanah yang baik, apa yang perlu ada di satu-satu lokasi untuk membuat harga tanah tinggi dan sebagainya. Tunjukkan anda pakar dalam sesuatu bidang. Secara automatik, orang akan yakin dengan produk dan perkhidmatan anda

Bagaimana hendak memulakan perniagaan Internet sekiranya kita tidak mempunyai produk sendiri?

Caranya adalah dengan menyertai program affiliate. Affiliate adalah di mana kita tidak mempunyai produk, tetapi kita memasarkan produk usahawan lain, dan kemudian kita menerima bayaran dari usahawan tersebut. Sebagai contoh syarikat DELL dan amazon. com yang menjalankan program affiliate. Contohnya jika kita menyertai program affiliate amazon dan seseorang membeli sesuatu di amazon melalui laman web kita, kita akan menerima bayaran. Sebaiknya jika kita menyertai program affiliate, sertai program yang berkaitan dengan minat atau industri kita

Bagaimana membuat laman web kita muncul di muka surat pertama di enjin pencari?

Cara mudah adalah pay per click. Contohnya di google, akan muncul di tepi dan bertajuk sponsored advertisement. Setiap kali, orang klik iklan tersebut, kita perlu bayar enjin pencari tersebut. Bayaran yang enjin pencari itu kenakan adalah bergantung kepada produk atau perkhidmatan yang kita niagakan dan juga persaingan yang sedia ada. Jadi satu tip jika menggunakan pay per click adalah beritahu harga dan apakah sebenarnya produk anda supaya orang ramai tidak hanya klik.

Apakah yang dimaksudkan dengan back end product?

Contohnya bila kita pergi ke restoran makanan segera, apabila kita pesan makanan, penjaga kaunter tersebut akan menawarkan produk tambahan, iaitu produk susulan.
Contohnya jika kita ingin memulakan perniagaan Internet, dan kita pergi pasar borong dan membeli ukiran Al-Quran, di samping itu juga kita membeli petunjuk Al-Quran. Jadi apabila kita menjual ukiran tersebut di laman web. Tidak lama kemudian, kita membuat email susulan bertanyakan jika berminat dengan
petunjuk Al-Quran. Jadi di situ, kita bukan sahaja dapat menjual produk utama kita, malah produk yang lain. Jadi inilah yang dinamakan produk susulan atau back end product. Contoh lagi jika kita menjual laptop, back end product kita mungkin adalah mouse dan sebagainya.

Bagaimana menerima kad kredit daripada pelanggan?

Kita memerlukan akaun yang dinamakan merchant akaun. Merchant Account adalah seperti orang tengah di mana antara kita dan pelanggan. Jadi pelanggan akan memberikan maklumat kad kredit kepada Merchant Account, dan kemudian Merchant Account yang menguruskan pembayaran antara pelanggan. Kemudian, baru lah Merchant Account menyalurkan bayaran kepada kita. Namun, perlu diingat bahawa jangan kita hanya menawarkan kad kredit sebagai bayaran. Sebaiknya laman kita haruslah menawarkan dengan cara lain seperti bank in, online banking, wang pos dan sebagainya

Bagaimana nak memotivasikan diri untuk menceburi perniagaan Internet?

Seperti kita tahu, 9 daripada 10 rezeki datangnya dari perniagaan. Kajian juga menunjukkan 74% jutawan dunia datangnya dari perniagaan. Ini adalah jutawan generasi pertama, bukan jutawan dari harta yang diwarisi atau sebagainya. Pakar ekonomi juga mengatakan, dalam masa 5-10 tahun lagi, untuk menampung kos
hidup yang semakin tinggi, setiap keluarga memerlukan perniagaan. Jadi perniagaan Internet adalah salah satu pilihan perniagaan yang baik kerana kita boleh menjalankan perniagaan ini di rumah


Saya berminat dengan perniagaan Internet, bagaimana saya hendak mendalami lagi dengan lebih lanjut?

Kita tidak perlu untuk membuat sesuatu yang menakjubkan, kita hanya perlu mengikut apa langkah-langkah jutawan Internet yang telah berjaya. Baca buku kisah-kisah usahawan Internet dan juga buku-buku motivasi.

* Bahan ini tidak disunting untuk mengekalkan bentuknya yang asal - WITRA

No comments: